Bli medlem Se alla jobb Annonsera Galleri Blogg Medlemmar Kontakta oss      
         

Frågor om betalning



Vad kan jag göra som ej betalande medlem?

Vad kostar det att bli medlem och hur betalar jag medlemskap/fakturor?

Hur fungerar en prenumeration?

Vad bör jag tänka på gällande betalningar och påminnelser?

Hur fungerar det med ersättning, lön och faktura?

• SMS - Varför står det att jag redan har en prenumeration när jag ska göra min betalning?

• SMS - Varför står det att ni har debiterat mig på min mobilfaktura när jag redan avslutat min prenumeration?



Tekniska frågor



• Jag har inte fått något registreringsmail.

• Det går inte att registrera sig.

Hur hanterar jag fotografier och videos på Statist.se?



Inloggningsfrågor



Jag kan inte logga in!

Hur gör jag för att byta eller återhämta mina inloggningsuppgifter?



Allmänna frågor



Vem kan bli statist?

• Vad är en avancerad Statist?

• Kan jag registrera flera personer på samma medlemskap?

• Hur vet jag vilket som är mitt medlemsnummer?

• Jag har varit medlem tidigare och vill aktivera mig igen!

• Avsluta medlemskap

Hur är jobben via Statist.se?

Vad bör jag tänka på när jag söker och/eller accepterar ett jobb?

• Varför får jag inte svar på mitt mail?

• Tar ni emot praktikanter eller Prao elever?

























Frågor om betalning



Vad kan jag göra som ej betalande medlem?
Som ej betalande medlem kan du skapa ditt eget digitala CV, ladda upp bilder samt film, men inte söka några jobb. För att kunna söka jobb måste du vara premiummedlem och det är även först då som produktionsbolagen kan se dig.

Vad kostar det att bli medlem och hur betalar jag medlemskap/fakturor?
För att göra en betalning så gör du så att du loggar in och sedan väljer du “betalning”. Vill du betala med kredit/bankkort så accepterar vi alla de vanliga korten så som Visa och Mastercard. Skulle fungera att betala med kort så kan du välja något av våra andra betalningsalternativ så som Swish, SMS eller via faktura (då exempelvis via internetbank).

Kostnaden för att bli premiummedlem är följande:
Prenumeration.*
69 kr/månad.
Engångsbetalning (Efter att tiden löpt ut måste du själv förlänga medlemskapet).
349 kr för 6 månader.
489 kr för 12 månader.

Tiden du betalat för börjar så fort vi har registrerat din betalning och tidigare betalad tid som premiummedlem tar slut.

*Bindningstiden är sex månader.


Hur fungerar en prenumeration?
En prenumeration kostar 69 kr per månad (69 kr även för SMS ink 0 kr avgift) och förnyas automatiskt. När bindningstiden* är slut så kan du välja att säga upp din prenumeration när du vill via “administrera medlemskap”. Om du säger upp ditt medlemskap innan bindningstiden är slut så kommer vi debitera dig för den återstående tiden.

Om du inte har pengar på ditt kort när prenumerationen ska förnyas så försöker vi debitera ditt kort även följande dag i upp till 30 dagar. Efter detta så mailas en faktura till dig.

*Bindningstiden är sex månader.


Vad bör jag tänka på gällande betalningar och påminnelser?
Kortbetalningar och SMS blir registrerade omgående. Swish normalt några timmar. Faktura med bankgiro tar normalt 2-3 dagar innan betalningen blir registrerad.

Har du betalat en faktura till vårt bankgiro med en betalorder, dvs. EJ genom internetbanken, eller direkt i kassan så kan vi inte registrera betalning automatiskt. Kontakta oss och berätta att du betalat så registrerar vi din betalningen. Se även till att kontrollera vilken period fakturan gäller då det kan vara en faktura från en tidigare period och alltså inte gälla ytterligare tid som premium-medlem.

Kontrollera även vilket medlemskap som du betalar för. Om du har flera registrerade medlemskap är det viktigt att betalningen görs på det medlemskap som du vill vara premium-medlem på. Ibland kan du behöva logga ut och in igen för att få tillgång till hela tjänsten.

Om du har fått en påminnelse fast du har betalat så beror det på att det ibland hinner gå ut automatiska påminnelser innan din betalning har blivit registrerad. Du kan då bara slänga påminnelsen.


Hur fungerar det med ersättning, lön och faktura?
Lönen kan variera väldigt mycket och beror på om det är tv, bio eller reklamproduktion, hur lång tid inspelningen tar, samt hur stor insats du behöver göra.

Normalt statistarvode för TV produktioner är 300:- till 1000:- Reklamfilm 500:- till över 20000:-
Modellersättning normalt från 2000 till över 20 000 kr.

Om det står att du får lön på faktura innebär det att du får fakturera lönen via företag. Om du inte har eget företag så kan du oftast få ersättningen som lön och kan du räkna med 70% av summan. Exempelvis om du får 5000 kr på faktura innebär det normalt att du får 3500 kr som lön. Du kan få hjälp med att fakturera genom t.ex. www.frilansfinans.se eller www.coolcompany.com‎

Betalning brukar i vissa fall ske direkt på inspelningsplatsen men oftast till ett bankkonto och då brukar det ta 1-4 veckor innan du får utbetalningen.


• SMS - Varför står det att jag redan har en prenumeration när jag ska göra min betalning?
1. Det går bara att ha en aktiv SMS-prenumeration åt gången per telefonnummer. Det innebär att du inte kan betala t.ex. både ditt eget och ditt barns medlemskap med samma telefonnummer.

2. Om du tidigare har försökt starta en prenumeration men misslyckats kan det hända att systemet inte tillåter dig att starta någon ny prenumeration. Kontakta oss så hjälper vi dig.


• SMS - Varför står det att ni har debiterat mig på min mobilfaktura när jag redan avslutat min prenumeration?
Om du har haft en SMS-prenumeration via WyWallet så kan det ta upp till två månader efter vår sista debitering innan det syns på din faktura. Dvs. kan det vara en tidigare månad som syns på din mobilfaktura.

Har du några frågor så hör av dig till oss så hjälper vi dig!



Tekniska frågor



• Jag har inte fått något registreringsmail.
Alla stora e-postleverantörer använder spam-filter för att sortera bort oönskad skräppost. Dessa filter kan ibland ta bort även e-post från vanliga webbtjänster.

Registreringsmailet som du behöver för att bekräfta din e-postadress på statist.se har förmodligen filtrerats bort av din e-postleverantör och borde ligga bland skräpposten.

Beställ nytt verifieringsmail


• Det går inte att registrera sig.
Om du inte kan registrera dig på Statist.se så vänta en stund och försök igen. Det kan bero på ett tillfälligt fel hos Statist.se eller på ett fel hos din internetleverantör. Om du har möjlighet testa följande:

1. Prova att registrera dig via en annan webläsare. Använder du tex. Firefox prova Google Chrome.

2. Prova att registrera dig via en annan dator.



Hur hanterar jag fotografier och videos på Statist.se?
Din profil på Statist.se ser betydligt mer intressant ut för produktionsbolagen om den innehåller bilder. Du kan ladda upp bilder under menyn “ändra dina uppgifter”. Du gör detta genom att klicka på “Bläddra” eller “Browse” och sedan väljer du en bild du har sparad på din dator. Om du vill byta ut en bild så gör du samma process men väljer istället det nya fotot. Det kan ta några dagar innan profilen uppdateras och börjar visa den nya bilden. Du kan ha upp till tre bilder på din profil och ytterligare 20st i ditt fotogalleri.

Tänk på att bilderna bör ha hög upplösning, vara i JPEG format och helst ha samma förhållande i höjd och längd som ett traditionellt fotografi (tar du bilden från en digitalkamera utan att ändra storlek på fotot så brukar kvaliteten bli bra). Om bilden skulle hamna snett så kan du, under bilden, klicka på “rotera” för att göra så att bilden hamnar rätt.

Det är även möjligt att spara ett filmklipp direkt på din profil och det gör du på samma sätt som med bilder, precis under där du kan ladda upp bilder. Klippet måste, precis som bilderna, vara sparad på din dator då vi i nuläget inte stödjer direkt länkning till YouTube-klipp och det kan inte vara större än 30mb stor. Ett tips är att ladda upp ett bild i fotogalleriet (exempelvis ett screenshot från klippet) och sedan lägga länken till filmklippet i beskrivningen av bilden.

Du kan inte bifoga bilder eller filmklipp direkt i din jobbansökan men när du skickar ansökan får de tillgång till de tre bilderna och filmklippet du har på din profil. Du kan även lägga upp fler bilder i ditt fotogalleri och hänvisa dit eller be om en mailadress dit du kan skicka fler bilder.



Inloggningsfrågor



Jag kan inte logga in!
Om du glömt ditt användarnamn eller lösenord se “Hur gör jag för att byta/återhämta mina användaruppgifter?”.

Står det att e-postadressen inte finns när du försöker logga in så pröva att ange det användarnamn som du angav vid registreringen istället för din e-postadress. Endast användare som registrerat sig efter 2014 har möjligheten att använda e-postadressen som användarnamn.


Hur gör jag för att byta eller återhämta mina inloggningsuppgifter?
Det går inte att byta användarnamn men om du vill byta lösenord så gör du det genom att välja "Redigera profil" sedan "Byt lösenord" som du hittar långt ner på sidan.

Om du har glömt ditt lösenord eller användarnamn så kan du Klicka här så skickas dina inloggningsuppgifter till din e-post. Är det så att du även bytt mailadress så kan du skicka så många av följande uppgifter som du kan till oss så kan vi hjälpa dig:

1. Din gamla mailadress
2. Din nya mailadress
3. Ditt mobilnummer
4. Din ålder
5. Medlemsnummer
6. Förnamn efternamn
7. Ev. användarnamn



Allmänna frågor



Vem kan bli statist?
Vem som helst kan bli statist och det är oftast “vanligheten” som efterfrågas av produktionsbolagen och alla möjliga olika statister behövs! Det behövs även statister i form av djur och om du vill söka ett sådant jobb så kan du spara ditt djur som rekvisita (inte som statist) och sedan söka jobbet (registrera ditt djur som rekvisita på följande länk: https://www.statist.se/extra/viewPropForm). Det behövs också statister i alla olika åldrar så du kan bli medlem på statist.se oavsett hur gammal du är men om du ej har fyllt 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att registrera dig på vår hemsida.

De flesta statister som får jobb har ingen specifik teater- eller statistutbildning även om dessa typer av utbildningar kan vara meriterande.


• Vad är en avancerad Statist?
En avancerad statist är en statist som har varit statist en längre tid och oftast är van att läsa mindre repliker.

• Kan jag registrera flera personer på samma medlemskap?
Varje medlem bör att ett personligt medlemskap, annars går det inte att hitta medlemmen/medlemmarna via sökningen.

• Hur vet jag vilket som är mitt medlemsnummer?
I alla mail du får från oss kan du se vilket som är ditt medlemsnummer. Du ser också ditt medlemsnummernär du loggar in. Om du klickar på GLÖMT LÖSENORD högst upp till höger på 1:sidan och anger din email adress så får du också veta ditt medlemsnummer.

• Jag har varit medlem tidigare och vill aktivera mig igen!
Om du har varit medlem igen gör så här:

1) Har du registrerat dig med samma mail som du har idag så kan du beställa inloggningsuppgifter på 1 sidan under "glömt lösenord". Logga sedan in och så fort du har betalat avgiften så aktiveras du på nytt.

2) Om du har en ny epost adress gör så här:
Maila oss så mycket information som du kommer ihåg.
Förnamn och efternamn som du använde när du registrerade dig.
Medlemsnummer, användarnamn, ålder

Använd menyn "kontakta oss" och välj övriga frågor


• Avsluta medlemskap
Om du önskar stänga ditt medlemskap så gå till:

Stäng medlemskap.

Vill du bara avsluta din betalprenumeration och fortsätta som "gratis" medlem så gör så här:

Logga in,
välj sedan "REDIGERA PROFIL" / "ADMINISTRERA MEDLEMSKAP"
och sedan "AVSLUTA BETALPRENUMERATION".

OBS! när du avslutar ditt medlemskap eller avslutar din prenumeration ska du alltid få ett mail från oss med en bekräftelse. Får du ingen mail kontakta oss så hjälper vi dig.


Hur är jobben via Statist.se?
Statist.se hjälper varje år tusentals medlemmar att få spännande jobb. Vi har över 3000 företag som söker efter statister hos oss. Ändå är det tyvärr inte riktigt alla statister som får jobb och vilka som får jobb är svårt att säga. Bra att tänka på är att ha bra och aktuella fotografier av dig själv på din sida och håll ett extra öga på “aktuella uppdrag” då det ofta är “först till kvarn” på de jobben.

Under alla år som Statist.se har varit aktiv så har vi endast fått vetskap om ett fåtal fall där medlemmar har råkat ut för oseriösa jobbuppdrag. Om det är så att du känner dig osäker gällande en annons så ta reda på vad bolaget som vill anlita dig heter och vem som är ansvarig. Be alltid om en bokningsbekräftelse via mail där det ska stå vilket bolag som bokat dig, var det ska vara, vilka tider och vilken ersättning som gäller.

Om du fortfarande känner dig osäker så maila oss på Statist.se så försöker vi kolla upp annonsen och företaget. Viktigt att komma ihåg är att det är företaget som ger dig jobbet som är din arbetsgivare och Statist.se ansvarar inte för att arbetsgivaren är seriös.


Vad bör jag tänka på när jag söker och/eller accepterar ett jobb?
Det första du bör kolla upp när du vill söka ett jobb är om det finns särskilda kriterier som måste uppfyllas för att kunna söka jobbet, så som exempelvis ålder (möjlighet att ställa in spelålder finns under “redigera profil”) eller kön. Det kan även vara bra att noga kolla upp vart jobbet ska göras då det ofta är du själv som står för eventuella resekostnader.

När du väl sökt ett jobb så är det bra att vara medveten om att de flesta bolag skickar endast ut svar till de statister som de finner intressanta och oftast sker denna kontakt via telefon men det kan även ske via mail. Du brukar då få all nödvändig information och får då veta om det exempelvis är speciell klädsel som gäller. När det gäller just kläder så kan det alltid vara bra att ta med ett extra ombyte.

Om du har frågor om jobbet eller om du exempelvis måste avboka så är det bolaget som du ska vända dig till och inte statist.se.


• Varför får jag inte svar på mitt mail?
Naturligtvis svarar Statist.se på alla frågor som vi får. Normalt så får du svar inom 1 dag men under semester tiden kan svarstiden bli längre. Om du har skickat en fråga och inte får svar så kan det bero på något av följande:

Du har ett spam filter i din dator så när vi skickar ett svar så hamnar våra mail i din skräpkorg.

Om du skickar ett vanligt mail kan vårt spam filter placerar dina mail i vår skräppost.

TÄNK PÅ att du INTE kan svara på AUTOMATSKA mail från oss med svarsadressen ej_svar@statist.se

När du vill kontakta oss måste du alltid gå till KONTAKTA OSS menyn.


• Tar ni emot praktikanter eller Prao elever?
Nej tyvärr kan vi inte ta emot praktikanter eller Prao elever.

















 


Villkor   Policy   Sitemap   © 2004 Statist.se Box 6011 113 24 Stockholm  | Den här sidan använder cookies | Prenumerera på nya jobb via
Bokmärk, dela med dig av- eller mala sidan